Błażej Piotrowski

Błażej Piotrowski



Makieta – polisa na stronę WWW

Makieta to statyczna wersja strony w postaci schematycznego rysunku, dzięki której można m.in. zaplanować ścieżkę użytkownika, po której chcemy prowadzić go do ustalonego celu. Makieta powstaje przed pracą grafika i zaawansowanym programowaniem, co bez wątpienia pozwala zaoszczędzić czas i jednocześnie koszty całego projektu.

Brak efektu niespodzianki

Z pewnością wśród naszych znajomych są osoby, które wręcz uwielbiają niespodzianki. Jednak w sytuacji, gdy owe niespodzianki wiązałyby się z dodatkowymi kosztami i wydłużeniem czasu oddania projektu (pomijając już długie e-mailowo-telefoniczne ustalenia) grono to zdecydowanie by się uszczupliło (a prawdopodobnie zniknęłoby na dobre).

Makieta pozwala uniknąć efektu niespodzianki. Ten statyczny projekt strony przedstawia całą funkcjonalność, jaką będzie charakteryzował się skończony produkt. Pozwala również zweryfikować, czy strona będzie spełniała wymagania konkretnego typu użytkownika np. w przypadku, gdy odbiorcami strony mają być osoby starsze, należy zadbać o czytelne rozmieszczenie treści i łatwą, intuicyjną nawigację.

Schematyczna budowa makiety ma również duże znaczenie na kolejnych etapach pracy. Z racji tego, że makieta jest pozbawiona wszelkich graficznych „ozdób”, nie ogranicza kreatywnej pracy grafika, która nadal ma duży wpływ na efekt.

Makieta, czyli kreatywne planowanie

Ten początkowy etap pracy nad stroną umożliwia przeprowadzenie wspólnego (klient-agencja) brainstorming’u, co ułatwia jednoczesne łączenie i weryfikację pomysłów obu stron.

Zazwyczaj już zaledwie w ciągu jednego takiego wspólnego spotkania, można osiągnąć zdecydowanie szybciej lepsze efekty niż w przypadku osobnej pracy z licznymi rewizjami. Dodatkowo bieżąca analiza pomysłów na tym etapie może być stale rozwijana – nieodosobnione są przypadki, gdy w trakcie rozmów na temat makiety przychodzą nowe (lepsze) pomysły odnośnie informacji lub narzędzi, które mogą być przydatne dla użytkowników. Tu także jest czas, aby zaplanować rozmieszczenie kluczowych elementów, jak UVP (unique value proposition) czy CTA (call to action). Makieta daje klientowi pełen obraz funkcjonalności strony.

Polisa na przyszłość

Makieta jest również (a może przede wszystkim) formą zabezpieczenia zarówno dla klienta, jak i agencji. W sytuacji gdy produkt końcowy lub kolejne etapy będą powodować rozbieżności zdań – zawsze można odwołać się do zaakceptowanej przez klienta makiety.

Klient w przypadku zastrzeżeń co do funkcjonalności ostatecznej wersji strony, może (a nawet powinien) odwołać się do makiety. Zaś w sytuacji, gdy oczekiwania klienta wykraczają poza funkcjonalność ustaloną w trakcie prac nad makietą, wykonawca ma podstawy, aby negocjować wyższe wynagrodzenie.

Makieta pozwala także zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu dalszych działań, ponieważ uwzględnia również m.in. zagadnienia związane z SEO. Na makiecie można zaplanować, gdzie będą znajdować się takie elementy jak nagłówki i zdjęcia oraz jak będzie ułożony tekst (czytelny i jednocześnie mający pozytywny wpływ na ranking). Makieta umożliwia także zaplanowanie wewnętrznego linkowania oraz, jak już zostało powiedziane, pozwala przewidzieć sposób zachowania użytkowników i oszacować maksymalny czas, w którym zapoznają się z materiałami umieszczonymi na stronie.

Słowem jest to skuteczny sposób na szybkie i efektywne wypracowanie wspólnej wizji, której dalszą realizacją będą zajmować się już graficy i programiści.

Brak komentarzy


Dodaj komentarz