Błażej Piotrowski

Błażej Piotrowski



Jak zaplanować strukturę strony?

Strona internetowa jest wizytówką firmy. Dlatego powinna być zaplanowana tak, aby użytkownik bez trudu odnalazł i zapoznał się z konkretnymi informacjami, których rzeczywiście szuka i wykonał czynności, których od niego oczekujemy. Kluczową rolę w tym procesie pełni dobrze zaplanowana struktura strony.

Użytkownik myśli inaczej

Najczęstszym błędem podczas planowania struktury strony jest myślenie w kategoriach „ja – pracownik mojej firmy”. Taka osoba doskonale bowiem zna historię, misję i działalność firmy, więc podczas szukania jakiś informacji będzie kierowała się innymi kryteriami niż potencjalny klient. Dla niej kryteria wyszukiwania będą koncentrowały się wokół cech produktu czy procesu dystrybucji. Struktura strony budowana w oparciu o takie założenia jest jednak daleka od produktu, którego oczekuje użytkownik.

Statystycznie wśród najczęstszych przyczyn opuszczania stron internetowych wymienia się właśnie brak przejrzystej nawigacji, która uniemożliwia szybkie odnalezienie informacji. Dlatego podczas planowania struktury strony zawsze trzeba pamiętać o użytkowniku i dostosować zawartość i układ strony do jego potrzeb. Zasada jest prosta: aby dotrzeć do swojej grupy docelowej, trzeba dobrze znać jej oczekiwania.

Niezależnie czy planujemy strukturę prostej strony, czy rozbudowanego serwisu, zasady są te same. Różnica tkwi w objętości i poziomie zagłębienia. W przypadku prostej strony, podział informacji może być odzwierciedlony w głównym menu (struktura horyzontalna), a w przypadku sklepu internetowego struktura będzie oparta o kategorie, więc będzie bardziej rozbudowana (struktura wertykalna).

Przemyślana budowa struktury jest ważna pod kątem zagadnień związanych z SEO, ponieważ pozwala przewidzieć, gdzie będzie można uzyskać największe natężenie ruchu oraz zaplanować wewnętrzne linkowanie.

Droga ku porozumieniu

Aby lepiej zrozumieć zachowania użytkowników, należy sprawdzić, czego szukają w wyszukiwarce. Jednym z narzędzi AdWords, które zdecydowanie ułatwia to zadanie jest „Planer słów kluczowych”. Jeśli wiemy już, co najczęściej jest wpisywane w wyszukiwarkę, należy dopasować oferowane produkty do tych zapytań. W ten prosty sposób stworzymy funkcjonalną i przejrzystą strukturę strony.

Z planera słów kluczowych warto również korzystać w sytuacji, gdy na stronie planowane jest prowadzenie bloga lub regularne publikowanie treści informacyjnych. Wykorzystanie popularnych wśród użytkowników fraz przy planowaniu tematów i redagowaniu treści zdecydowanie zwiększa szanse na dotarcie z danym materiałem do zainteresowanych.

Struktura (nie)warta zachodu?

Steve Krug, autor książki o życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych „Nie każ mi myśleć” („Don’t make me think”) już w samym tytule zawarł jedną z najważniejszych zasad, jaką należy się kierować podczas projektowania stron WWW.

W sytuacji, gdy strona opływa dobrodziejstwem skomplikowanych funkcji nawigacyjnych, nieczytelnych grafik i nieprecyzyjnych tekstów zachowanie użytkownika niemal w każdym przypadku będzie podobne: po dłuższej lub krótszej próbie odnalezienia się na stronie, po prostu ją opuści.

Dobrze zaplanowana struktura, która w pełni wpisuje się w zasady usability, nie wymaga od użytkownika domyślania się niczego. Celowanie w oczywistości w przypadku planowania struktury strony jest najlepszym z możliwych rozwiązań.

Wśród licznych korzyści zaplanowania struktury strony bez wątpienia należy wymienić:

– Przejrzysta, czytelna i intuicyjna nawigacja bez trudu pozwala odnaleźć użytkownikowi informacje, których szuka.
– Jeśli główne działy strony odpowiadają najpopularniejszym frazom wyszukiwanym przez użytkowników, ruch na stronie automatycznie rośnie.
– Łatwiejsza optymalizacja pod kątem wyszukiwarki (skuteczniejsze pozycjonowanie).
– Wyższy ranking reklam AdWords – dzięki dopasowaniu ciągu logicznego od słowa kluczowego poprzez tekst reklamy po treść na stronie docelowej.

Brak komentarzy


Dodaj komentarz