Błażej Piotrowski

Błażej Piotrowski



Będzie Pan zadowolony, czyli jak wybrać wykonawcę strony

Czynna 24 godziny na dobę, bez urlopu i przerw na lunch, potrafiąca rozwiać każdą wątpliwość, a przy tym atrakcyjna wizualnie – lista wymagań co do profesjonalnej strony WWW jest dość długa. Pamiętając, że jest to jedna ze najskuteczniejszych form promocji i najlepszy kanał komunikacji z potencjalnymi klientami, warto wiedzieć, czym kierować się przy wyborze specjalistów, którzy będą ją dla nas przygotowywać.

Zaginiony informatyk

Zwykło się mówić, że jeśli nie ma cię w Internecie, to prawdopodobnie nie istniejesz. Obecnie samo „bycie” w sieci to jednak za mało, aby zdobyć oraz utrzymać stabilną pozycję w swojej branży. Twoja strona, podobnie jak i biznes, który prowadzisz, musi stale się rozwijać. Ciężko jednak systematycznie wprowadzać zmiany, gdy twój informatyk nie odbiera telefonów i nie reaguje na e-mailowe prośby czy groźby.

Brak kontaktu oznacza brak możliwości zmian, co finalnie skutkuje brakiem zauważalnego rozwoju i byciem kilka kroków za twoją konkurencją.

We współpracy biznesowej, niezależnie od tego czy zlecasz komuś przygotowanie strony internetowej czy przeprowadzenie małego projektu, najważniejszy jest kontakt, oparty na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.

Dowiedz się, z kim będziesz pracować

Wybierając wykonawcę swojej strony, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, powinno się zwrócić uwagę na jego portfolio. Sprawdź, czy jest ono po pierwsze aktualne, po drugie atrakcyjne. Jeśli ostatni projekt, o którym możesz przeczytać, pamięta czasy, kiedy po odręcznym szkicu, projekt z namaszczeniem był przenoszony do jednego z programów graficznych, by potem zamienić się w setki linijek kodu HTML & CSS, a finalny efekt spokojnie można opatrzyć mianem „mistrzostwo Paint’a”, lepiej jeszcze dwa (albo dwadzieścia dwa) razy przemyśl swoją decyzję.

Do przedstawionych projektów powinny być również dołączone referencje od klientów, najlepiej w formie skanów z widocznym podpisem zleceniodawcy. Ważnym wyznacznikiem jest także czas współpracy. Jeśli agencja ma w swoim portfolio klientów, z którymi współpracuje dłużej niż 2 lata, to jest to kolejny argument, skłaniający do podjęcia decyzji o wyborze podwykonawcy. Nie bez znaczenie pozostaje również autoprezentacja agencji tj. informacje o jej misji, osiągnięciach czy zespole, który będzie dla ciebie pracować.

Po pytaniach ich rozpoznasz

Pierwszy kontakt z potencjalnym wykonawcą strony może dużo powiedzieć ci o tym, jak będzie wyglądać wasza współpraca. Zwróć uwagę na czas, w jakim zostanie udzielona odpowiedź na twoje pierwsze zapytanie – jeśli kontakt nastąpi w przeciągu kolejnego dnia roboczego, możesz brać to jako dobry omen. I nie mówimy tu oczywiście o grzecznościowych sformułowaniach w stylu „Dziękujemy za zapytanie. Nasi specjaliści niebawem udzielą Ci wyczerpującej odpowiedzi”.

Z drugiej strony powinny po pierwsze paść konkretne odpowiedzi na twoje zapytania, a po drugie… kolejne pytania. Jakich pytań powinieneś się spodziewać? Na pewno takich, które pozwolą potencjalnemu wykonawcy strony dobrać odpowiednie narzędzia, na przykład:

1. Jaki jest główny cel strony – wizerunkowy, budujący pozycję eksperta, sprzedażowy, informacyjny?
2. Czego oczekujesz od swoich klientów? – inny mechanizm powinien być zastosowany w przypadku, gdy chcesz, by twoi klienci zdecydowali się na zakup konkretnego produktu, inny, gdy chcesz, by zdobyli nowe informacje o twojej działalności.
3. Porównanie konkurencji – czy w twojej branży są firmy, które według ciebie „robią to dobrze”?

Oszczędzaj czas, nerwy i pieniądze

Praca nad stroną internetową od samego początku powinna być uporządkowanym procesem. Podwykonawca, przed rozpoczęciem tworzenia strony, powinien przedstawić plan działania. Tu kluczowym elementem, który pozwoli zaoszczędzić czas, nerwy (i pieniądze) jest makieta, czyli projekt funkcjonalny stron tj. układ menu, boksów i innych elementów.

Makieta, które powstaje przed pracą grafika i zaawansowanym programowaniem, pozwala dobrze zrozumieć się z agencją, daje wiedzę, czego oczekujemy od użytkownika. Makieta pozwala uniknąć nieporozumień, które jeśli zostaną od razu wyjaśnione, nie będą łączyć się z dodatkową pracą grafika i programisty, za która trzeba będzie również dodatkowo zapłacić.

Związek bez tajemnic ze świetlaną przyszłością

Agencja, która jest odpowiedzialna za przygotowanie strony powinna od początku współpracy w sposób jasny odpowiadać na każde zapytanie klienta. Strona powinna być zaprojektowana tak, by możliwe były samodzielne aktualizacje i modyfikacje treści w późniejszym czasie. Dlatego tak ważne jest, aby w ramach pakietu „tworzenie strony” mieściły się również mini szkolenia z obsługi CMS (bez dodatkowych kosztów).

Strona internetowa to jeden z filarów, na podstawie którego kształtowana jest opinia o firmie. Aby filar ten mógł jednak „zaistnieć” i ugruntować swoją pozycję online, niezbędne są regularne działania wspierające ten proces. Jeśli agencja w swojej ofercie może zaproponować: kampanię AdWord, tworzenie Landing Page, optymalizację treści, e-mail marketing, remarketing czy działania z zakresu PR, warto wspólnie zastanowić się nad tym, które z tych narzędzi są w twoim przypadku warte grzechu. Tu także liczyć powinniśmy na wsparcie specjalistów, którzy nie będą chcieli sprzedać nam wszystkiego, co mają, tylko to, czego naprawdę potrzebujemy. Ale to już zupełnie inna historia…

Brak komentarzy


The comments are closed.